Ekte teknologer tar vare på hverandre!
Den erfarne løsningsarkitekten Stein Morten Petersen ser et nytt mindset i bransjen med mer fokus på mental helse og psykologisk trygghet. Men det kommer ikke av seg selv, og i Capgemini jobbes det for å skape en kultur der de ansatte trives og føler seg trygge.
- For mange år siden jobbet jeg i et team som var faglig sett superbt, men også helt dysfunksjonelt. Det utviklet seg en kultur på hvordan man ga hverandre tilbakemeldinger som brøt meg ned, sier Stein Morten Petersen alvorlig. - Det tæret på meg. Jeg begynte å røyke igjen, sov dårlig og jeg ble ugrei å ha å gjøre med hjemme. Det tok tid å forstå det, men jeg måtte slutte i den jobben og etter å ha sluttet gikk jeg til psykolog, noe som hjalp veldig.
Det er mange år siden. I dag jobber Stein Morten Petersen som løsningsarkitekt (Managing Cloud Architect) i Capgemini, og har et stort engasjement for å bygge psykologisk trygghet i team og organisasjon.
I
høst sto Petersen på scenen på konferansen Powershell Conference EU sammen med
den anerkjente psykologen Traci Sewell og holdt foredraget: Better, Wiser and
Good:
- Å kjenne på følelser er en styrke
På foredraget delte han både sin personlige historie og refleksjoner rundt hvordan man kan jobbe bedre i team, blant annet verktøy for å lytte bedre og noe som kalles toleransevindu-modellen.
Da jobber man med å lære å kjenne igjen sitt eget toleransevindu, der du verken er overstimulert eller har “stengt ned”.
Modellen har han lært av kona, som er sosionom og jobber mye med mennesker i krise.
- Det er opprinnelig fra traumebehandling, men fungerer godt som et verktøy for andre også, forklarer han. For eksempel i arbeidslivet. For alle kan ha “gammelt gruff og ubehag” som kan virvles opp på jobb, og så reagerer man. Men hvordan reagerer man?
- Det å kjenne igjen følelsene sine er en styrke, sier Stein Morten. - Det er stor forskjell på å være sint og å være redd eller lei seg, men dersom man ikke kjenner egne følelser kan det føles mer som “stress”. Ved å kjenne etter og klare å føle det man føler kan man også håndtere det på en bedre måte, ta vare på seg selv, trøste seg selv og gi rom for følelsene. Og det må læres! En del av oss tekniske menn har ikke alltid det beste ordforrådet for følelser…
Snørr, tårer og nytt fokus
Å stå og fortelle 300 tech-hoder om eget toleransevindu føltes veldig fint, men også litt sårbart, forteller han. Samtidig har det skjedd veldig mye i bransjen de siste årene.
- Konferansen har alltid holdt et svært høyt faglig nivå, med mange superstjerner og dyktige folk på scenen og i salen, det har bygget seg opp til et veldig godt miljø.
Så kom Covid. Konferansen ble holdt digitalt, først i 2023 kunne de møtes fysisk igjen. Da sto mental helse på programmet, som en egen, felles sesjon.
- Og det å sitte der i salen og høre disse “superstjernene” innen tech fortelle om depresjon og Imposter Syndrome var veldig sterkt, sier han. - Tårene trillet og snørra rant. Vi satt der i salen, 300 folk og mange litt typiske “systemadministrator-menn”, med masker for det var fortsatt påbudt, og gråt og følte. Det var veldig fint!
Stein Morten Petersen har jobbet som utvikler siden 1994, i både Innovasjon Norge og en rekke konsulentselskap.
Som erfaren senior ser han en ny åpenhet i hele bransjen. - Et nytt mindset, vil jeg si. Et eksempel er at Powershell Conference EU nå har psykologer og terapeuter tilgjengelig, noe jeg vet mange benytter seg av.
Han merker også mer fokus på å bygge psykologisk trygghet på arbeidsplassen. En slik kultur må skapes, og fungere både for den enkelte ansatte, teamet og organisasjonen.
Psykologisk trygghet er en prosess
- Vi fokuserer på «It's a marathon, not a sprint»- metaforen for psykologisk trygghet som understreker at det å skape et trygt og tillitsfullt miljø er en langsiktig, kontinuerlig prosess som krever vedvarende innsats, tålmodighet og stadig tilpasning, forteller Jenna Solbu, HRBP i Capgemini.
Da vi snakker med henne har hun akkurat hatt opplæring for lederne i Capgemini om Psychological Safety, noe hun jevnlig gjennomfører.
Andre temaer for webinarer som kommer framover i oktober er:
Supporting mental health concerns in the workplace, Mental health fundamentals for managers, Parenting in an ever-changing world, Mental health in the spotlight: Depression, anxiety and burnout og Mindfulness.
- Vi jobber med psykologisk trygghet på overordnet nivå ved å integrere dette i kulturen vår, gjennom lederutvikling og samarbeid med lederne våre, forteller Jenna. - Gjennom de mange lederutviklingssøktene vi har på ulike temaer, er ofte psykologisk trygghet et sentralt tema og noe vi ser som en forutsetning for å kunne lykkes som ledere i relasjonen med sine ansatte, forteller hun.
- Vi er genuint opptatt av å passe på hverandre
Rebecca Gustafsson er HR-direktør i Capgemini, og ser som Stein Morten Petersen en endring i mindset og fokus på psykologisk trygghet gjennom karrieren.
- Vi har en større åpenhet i vår organisasjon og en bredere forståelse for hvordan livsfaser påvirker oss, og hva det gjør med det store behovsbildet og balansen som trengs. Ledere er lydhøre og de ansatte føler at de har rom og kan møtes i dialoger om behovene sine, eller kan få gode råd om hvordan få til en god balanse i forskjellige livsfaser. Jeg opplever at vi er genuint opptatt av å passe på hverandre, og er nysgjerrige, anerkjennende og gode på å se hverandre, sier hun. Og minner om at psykologisk trygghet er nødvendig for å skape gode løsninger og verdier.
- Psykologisk trygghet fører som oftest med seg at ansatte bruker mindre tid på unødvendig usikkerhet rundt arbeid og prestasjon og håndtering av det stresset dette kan medføre. Ved god og tydelig forventingsstyring mellom leder og ansatt, er de tryggere i sin jobb og kan bruke mer tid på utvikling, skape innovasjon og bedre løsninger.
Trygge ledere skaper trygge team
I Capgemini handler ledelse ikke bare om struktur, leveranser og måloppnåelse, det handler om mennesker. Om å skape rom for trygghet, tillit og utvikling. Derfor er det et tydelig mål at alle som skal lede andre enten har gjennomført Connected Manager-programmet før de blir People Manager, eller har en konkret plan om å starte rett etter at de trer inn i rollen.
Connected Manager er et seks måneders utviklingsprogram designet av Capgemini University i samarbeid med Harvard. Programmet er en sentral del av vår lederutvikling, og gir verdifull innsikt i hvordan man bygger tillit, skaper psykologisk trygghet og leder med både kompetanse og empati.
Trygghet er fremtidens konkurransekraft
Teknologi utvikler seg raskt. Verktøy kommer og går. Men én ting forblir avgjørende: hvordan vi har det sammen. Evnen til å skape tillit, rom for ærlighet og trygghet i teamet er ikke lenger bare en myk verdi, det er en forutsetning for å lykkes.
Innovasjon starter ikke med teknologi – den starter med mennesker som tør å tenke høyt. Men det krever en kultur der det er trygt å være ærlig, usikker og nyskapende.
Derfor er psykologisk trygghet ikke bare viktig, det er selve grunnmuren i moderne ledelse og bærekraftig utvikling.