ANNONSØRINNHOLD

Cutters: – Vi prøver å automatisere alt som går an

Som Nordens raskest voksende frisørkjede har Cutters’ plattform over én million kunder årlig. Hele tiden forsøker teknologiteamet å automatisere nye deler av driften og finne svar på myter ved hjelp av data og kunstig intelligens.

– Ingen plattformer gjør det vi gjør. Det er ingen andre som har laget et system som er så spesifikt tilpasset det å klippe hår. Man skulle kanskje tro at det bare var å bruke saksen til å klippe hår, men her er det vanvittig mye data, sier Cutters’ Tech Lead, Jakob Manne, entusiastisk.

Siden oppstarten i 2015 har frisørkjeden stått på barrikadene i kampen mot kontanter. Alt skal være teknologibasert.

Kundene kan via appen få beregnet ventetiden i sanntid og betale. Sømløst betales flere hundre millioner kroner på tvers av flere betalingskanaler gjennom frisørkjedens digitale systemer. Arbeidsskiftene til frisøren kundene møter er programmert og matcher den ventede etterspørselen.

– Det virker enkelt på utsiden, men det er mye som kjøres bak for å muliggjøre kundeflyten. Vårt fokus er å gjøre hverdagen til frisørene enklest mulig, der de kun gjør det de er aller best på – klippe hår, sier Manne.

Som Cutters-kunde kan man ikke gå til en fast frisør. Til kundene som ønsker den samme frisyren som de har hatt tidligere, har Cutters lansert en datadrevet løsning kalt CutNotes.

– Kundene kan nå «trykke save» på frisyren de får hos Cutters og måneder – eller år – senere kan de trygt sette seg ned i samtlige frisørstoler hos Cutters og be om den samme frisyren som tidligere uten å forklare nærmere, forteller Manne.

Knuser myter ved hjelp av data

Simen Karlsen jobber med dataanalyse og kunstig intelligens i Cutters. Der har han ansvar for alt av digital data - med mål om å sørge for at selskapet skal kunne ta de rette beslutningene basert på best mulig datainformasjon. Ved hjelp av Python ser blant annet Karlsen på data fra 4,25 millioner kundebesøk.

Cutters har rundt 500 frisører og ansetter for tiden en rekke nye. Det ble i selskapet diskutert om det er mer lønnsomt å foretrekke flere ansatte med 80 prosent stilling heller enn fulltidsstillinger. Påstanden var at frisører med fulltidsstillinger ble mer slitne og dermed fikk høyere sykefravær.

– Ved hjelp av dataanalyse avlivet vi den myten. Det var med å bestemme at Cutters som hovedregel tilbyr fulltidskontrakter til nye frisører, sier Karlsen.

Karlsen mener det beskriver hvor sentral del dataanalyse faktisk har for beslutningene i selskapet.

– Det er gøy å jobbe for et selskap som har et klart mål om å ta beslutninger med bakgrunn i data og ikke en magefølelse. Mange selskaper tror de er datadrevne – uten at de er det. Cutters er ikke blant dem, sier Karlsen.

Arkitekturen

Cutters har en mikroservice-arkitektur med løst koblede applikasjoner, som orkestreres via Kubernetes på Google Cloud. Den moderne og avanserte arkitekturen gjør at selskapet står mer fritt til å benytte seg ulike løsninger og teknologi.

– Vi slipper å være låst til en spesifikk programvare eller programmeringsspråk. Vi bruker alltid det vi mener er best egnet for formålet. Vi har lite «legacy», altså gamle datasystemer. Det som er gammelt, bytter vi ut så fort vi ser det trengs, sier Manne.

Da Cutters nylig valgte HR-system var et av hovedkriteriene at systemet måtte ha et rikt utvalg av API-er som de kunne koble oss opp mot.

– Det gjør at vi i dag har en automatisert registrering av nye frisører i alle våre systemer. Det er tankesettet vårt. Hvis det er manuelle prosesser eller flaskehalser i den operasjonelle driften eller andre deler av selskapet, så prøver vi å bruke teknologi for å effektivisere og automatisere, forteller Manne.

I dag teller den Bergens-baserte frisørkjeden 123 salonger i Norge, Sverige og Finland. Ifølge Manne er det bare «plug and play» å ekspandere til nye land med dagens plattform.

Under pandemien måtte frisørkjeden smittespore flere kunder. Det var til å begynne med en tungvint prosess der de måtte bruke mye tid på å smittespore og ringe kundene. Men teknologene fikk en idé for hvordan de kunne automatisere smittesporingen.

– I løpet av to dager hadde vi et fungerende system oppe, som sendte ut SMS til alle som potensielt var smittet, sier Manne.

Fra konsulent til Cutters

I dag teller techteamet hos den bergensbaserte frisørkjeden tre fast ansatte, i tillegg til fire eksterne konsulenter.

Jakob Manne er utdannet dataingeniør fra Høgskulen på Vestlandet, og innehar en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap fra Universitetet i Oslo. Hans første jobb etter studier var som IT-konsulent. Deretter hoppet han over til Cutters da han ble han trigget av å jobbe i en scale-up bedrift og bli eksponert for flere sider av det jobbe i en bedrift.

– Som konsulent er du ofte leid inn for å løse en spesifikk del innenfor et stort datasystem. Ofte er det noen som forteller deg hva du skal gjøre, sier utvikleren som har jobbet i Cutters i til nå tre år.

Dataanalytikeren Simen Karlsen har en master i informasjonsvitenskap. Før han startet i Cutters i år, jobbet han i et langt større selskap.

– Her er det rom for å være med på alt. Det er ofte kort vei fra ide til resultat. Vi er mange frisører, men vi er et ungt og ikke så stort team her på hovedkontoret i Bergen. Alle er «veldig på». Det er gøy og krevende på samme tid. Man kan ikke bare gå på autopilot, sier Karlsen.

image: Cutters: – Vi prøver å automatisere alt som går an

Manne er særlig takknemlig for at han kan styre mer av hva han jobber med og beskriver dagene på jobb som mer variert.

– Jeg har fått mye mer ansvar. Her kan jeg i mye større grad påvirke hva man jobber med. Du er mer delaktig og setter retning for den tekniske utviklingen av selskapet. Det er større rom for å jobbe kreativt og få gjennomslag for innspillene man kommer med, sier Manne og fortsetter:

– Man trenger ikke å jobbe med alt, men man jobber med det man har lyst til og det man er god på. Det er rom for å forme og skape sin egen rolle.

Hvordan er dagene der systemet bryter sammen?

– Det er da man føler at man lever. Jeg synes dager der det «brenner på dass» kan være litt gøy. Man vet at den eneste som kan fikse problemet, er en selv. Teknologi gjennomsyrer driften får, så ting må komme opp igjen så fort som mulig, svarer Manne, som samtidig understreker at det er lov å feile.