Tjener 3,5 millioner i året hos AWS: - Betraktelig høyere lønn her enn i Norge

- Om utviklerlønninger i USA er for høye, eller de i Norge er for lave, er vanskelig å si, mener AWS-utvikler Jon Gjegset.

Jon Gjengset planlegger, utvikler, og vedlikeholder verktøyene og infrastrukturen utviklere i Amazon bruker for å bygge programmer i Rust. 📸: Privat.
Jon Gjengset planlegger, utvikler, og vedlikeholder verktøyene og infrastrukturen utviklere i Amazon bruker for å bygge programmer i Rust. 📸: Privat. Vis mer

Hvorfor bestemte du deg for å flytte til utlandet? 🛫

Jeg hadde lenge som mål å studere ved MIT, men kom ikke inn som elev rett ut fra videregående i Norge. Noe som kanskje ikke er så rart når jeg tenker tilbake på det!

Istedenfor begynte jeg på en bachelorgrad ved Universitetet i Oslo, men jeg merket at jeg trengte en større endring i livet. Jeg var tross alt 19 år.

Så, jeg flyttet til Australia for å fullføre bachelorgraden der. Valget av land var egentlig rimelig tilfeldig, jeg ville bare oppleve hvordan det ville være å leve et annet sted enn Norge.

Hvorfor valgte du akkurat det landet du er i nå? 🌍

Universitetene i USA er blant de beste i verden innenfor informatikk, så det var dit jeg ville til slutt. Men etter Australia kom jeg fortsatt ikke inn på universitetene jeg ville til, så jeg dro til England for å ta en mastergrad der.

Først etter at jeg fullførte den graden fikk jeg endelig muligheten til å studere ved MIT i USA. Og der var jeg fram til slutten av 2020 da jeg flyttet til Los Angeles og tok min nåværende stilling i Amazon Web Services.

Jeg bestemte meg for å bli i USA etter studiene (i hvert fall i en periode) delvis på grunn av min amerikanske kjæreste, og delvis fordi jeg tenkte det ville være en unik opplevelse å jobbe for en av de amerikanske tech-gigantene.

Hvem jobber du for? 💼

Amazon Web Services. Mer konkret jobber jeg på et internt team som har hovedfokus på utvikleropplevelsen med programmeringsspråket Rust.

Hva er det du jobber med? 💪

Jeg planlegger, utvikler og vedlikeholder verktøyene og infrastrukturen utviklere i Amazon bruker for å bygge programmer i Rust. Det innebærer både å jobbe med utviklere internt for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og å samarbeide med og videreutvikle de eksterne Rust prosjektene som interne utviklere er avhengige av.

Hvordan skiller arbeidshverdagen der seg fra i Norge?

Jeg har aldri jobbet i en tilsvarende stilling i Norge, så det er vanskelig å si. Men jeg vil si arbeidsdagen min er rimelig normal. Jeg jobber fulltid hjemmefra, men holder meg stort sett til vanlig arbeidsdag fra rundt 09.30 til 17.30. Til tider må jeg jobbe utenfor det, om det for eksempel er et sikkerhetsproblem eller lignende, men det er sjeldent. Det er dog ingen overtidsbetaling!

Hvordan er lønnen sammenlignet med i Norge? 💰

Lønnen i USA for utviklere er betraktelig høyere enn i Norge, men om det er fordi utviklerlønninger i USA er for høye eller fordi lønninger i Norge er for lave er vanskelig å si. Både óg, tenker jeg.

Da jeg først ble ansatt rett ut fra doktorgraden ble jeg tilbudt en lønn i overkant av 2 millioner kroner i året. Nå, halvannet år senere, ligger jeg på rundt 3,5 millioner årlig.

Det er riktignok inkludert aksjeutbetaling, som er ganske vanlig i USA blant teknologiselskapene, men fortsatt et godt stykke over, for eksempel, lønnstallene som kode24 publiserte for 2021.

Hva savner du fra Norge? 😢

Pålegg! Kaviar, leverpostei, og makrell i tomat.

Rimelig god offentlig transport.

Gode arbeidsvilkår.

Boller og vafler.

Og vennene mine fra de første 20 årene av livet mitt.

Hva er de største utfordringene ved å jobbe der du jobber? 🔥

Stillingen min krever at jeg koordinerer endringer som påvirker en stor andel av Amazon sine utviklere. Det gjør at alle endringene både må være godt gjennomtenkt, og ha velutviklede planer for dersom noe går galt. Hvis en endring jeg gjør stopper utviklerne for, la oss si, Amazon S3 fra å gjøre jobben sin, selv bare i en time, så er det et kjempeproblem.

Fordelen er at stillingen min også gjør at jeg kan ha stor positive innvirkning på utviklingsopplevelsen til et betraktelig antall utviklere.

Mye av jobben min går ut på å jobbe tett med utviklere og forstå hva som fungerer for dem, og hva som holder dem tilbake, og så finne en måte å gjøre mer av det gode og fikse resten. Det er ikke alltid lett å hente ut god informasjon fra utviklere, og ofte klarer de ikke helt å sette ord på hva de trenger, men det er noe av det som gjør jobben interessant. Spesielt nå forskjellige grupper med utviklere ønsker motstridende ting, og jeg må finne ut den beste veien framover.

Har du noen tips til andre som vil prøve seg ute i den store verden? 💡

Først og fremst: Gjør det! Jeg kan ikke anbefale opplevelsen av å bo, studere, og jobbe i utlandet nok. Gjerne i flere land og på tvers av kontinenter om du har muligheten.

Annet enn det: Jobb hardt på språkferdighetene dine. Gode kommunikasjonsferdigheter tar deg langt, mens gebrokken engelsk gjør det mindre sannsynlig at søknader og dokumenter når like langt, spesielt i større selskaper.

Sett deg godt inn i visa-situasjonen i landet du vil reise til. Det er ofte mange begrensninger å ta med i betraktningen, spesielt i USA, og det kan tenkes du vil velge land delvis basert på hvilke regler du kan leve med.

Og vær forberedt på at du vil måtte kunne snakke om deg selv og dine egne ferdigheter på en overtalende måte. Det er lett for nordmenn i utlandet å underselge seg selv siden det ofte er normen i Norge. Men det vil holde deg tilbake i utlandet. Det betyr ikke at du må skryte deg selv opp i skyene ved enhver anledning, men du må i hvert fall være komfortabel med å ha oppriktige samtaler om dine profesjonelle egenskaper.

pikachu-til-siri