Stack Exchange, selskapet bak blant annet Stack Overflow, har gått ut og varslet at de jobber med å rebrande Stack Overflow. Det skriver DevClass.
Antallet brukere på den en gang så populære spørsmål-svar-plattformen for utviklere har falt dramatisk de siste årene. Og det har skjedd spesielt etter at AI-baserte alternativer begynte å bli populære.

Kraftig fall for Stack Overflow – spår død innen året
Ifølge DevClass viser ferske tall fra Stack Exchanges egen Data Explorer at:
- Antallet spørsmål og svar postet i april 2025 var 64 prosent lavere enn for samme periode i 2024.
- Sammenlignet med april 2020 er fallet på hele 90 prosent.
Forvirrende
I bloggposten skriver Stack Exchange at "verden har endret seg mye siden Stack Overflow startet", og at det er på tide for merkevaren å endre seg med den.
Da Stack Overflow (og senere Stack Exchange) startet, så var oppdraget deres ganske klart. Men så endret ting seg raskt:
– Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi bygger, lærer og løser problemer. Programvareutvikling ser dramatisk annerledes ut enn for bare noen få år siden – og endringene går stadig raskere, skriver selskapet.

Stack Exchange har i dag veldig mange ulike merkevarer, der Stack Overflow er mest kjent. I et annet innlegg skriver Philippe Beaudette ("Community SVP) og Eric Martin ("Marketing SVP") i Stack Exchange at de må gjøre noe med merkevareidentiteten:
– Resultatet er daglig forvirring, inkonsekvens og ineffektivitet – både internt og eksternt. Vi kaller dette for «merkegjeld», som kan sammenlignes med teknisk gjeld i en kodebase.
Brukere: – Fint som det er
Beaudette og Martin skriver at noe av grunnen til rebrandingen er at Stack Exchange er et nettverk av både tekniske og ikke-tekniske nettsteder.
– Stack Overflow er bare ett av nettstedene, men vi kaller oss likevel Stack Overflow som selskap, og de fleste beslutninger er utviklerfokuserte – noe som ofte fremmedgjør resten av nettverket.
Det går ikke frem om hvorvidt "nye Stack Overflow" vil få nytt navn, eller om det utelukkende handler om visuell profil, markedsføring – eller eventuelt slå sammen noen merkevarer.
Uansett er ikke alle utviklere overbevist om at en rebranding av Stack Overflow er en god idé.
– Å «fornye merkevaren» virker som unødvendig følelsesladet selvransakelse. Ingen DevOps, systemadministratorer, C/C++/Python/Rust/Java-programmerere, DBA-er eller andre hyppige Stack-brukere er opptatt av «branding» – det eksisterende nettverket av nettsteder er HELT GREIT, skriver én bruker.
