Stack Overflow-bruken stuper – nå vil de fornye seg

AI har ført til at "ingen" lenger går til Stack Overflow for svar. Nå vil de "rebrande" nettstedet. Men brukerne er skeptiske.

Trafikken til Stack Overflow har falt dramatisk de siste årene. 📸: Skjermbilde fra stackoverflow.com
Trafikken til Stack Overflow har falt dramatisk de siste årene. 📸: Skjermbilde fra stackoverflow.com Vis mer

Stack Exchange, selskapet bak blant annet Stack Overflow, har gått ut og varslet at de jobber med å rebrande Stack Overflow. Det skriver DevClass.

Antallet brukere på den en gang så populære spørsmål-svar-plattformen for utviklere har falt dramatisk de siste årene. Og det har skjedd spesielt etter at AI-baserte alternativer begynte å bli populære.

Ifølge DevClass viser ferske tall fra Stack Exchanges egen Data Explorer at:

  • Antallet spørsmål og svar postet i april 2025 var 64 prosent lavere enn for samme periode i 2024.
  • Sammenlignet med april 2020 er fallet på hele 90 prosent.

Forvirrende

I bloggposten skriver Stack Exchange at "verden har endret seg mye siden Stack Overflow startet", og at det er på tide for merkevaren å endre seg med den.

Da Stack Overflow (og senere Stack Exchange) startet, så var oppdraget deres ganske klart. Men så endret ting seg raskt:

– Kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi bygger, lærer og løser problemer. Programvareutvikling ser dramatisk annerledes ut enn for bare noen få år siden – og endringene går stadig raskere, skriver selskapet.

Stack Exchange har et stort antall merkevarer, mens Stack Overflow er den merkevaren "alle" kjenner. 📸: Stack Exchange
Stack Exchange har et stort antall merkevarer, mens Stack Overflow er den merkevaren "alle" kjenner. 📸: Stack Exchange Vis mer

Stack Exchange har i dag veldig mange ulike merkevarer, der Stack Overflow er mest kjent. I et annet innlegg skriver Philippe Beaudette ("Community SVP) og Eric Martin ("Marketing SVP") i Stack Exchange at de må gjøre noe med merkevareidentiteten:

– Resultatet er daglig forvirring, inkonsekvens og ineffektivitet – både internt og eksternt. Vi kaller dette for «merkegjeld», som kan sammenlignes med teknisk gjeld i en kodebase.

Brukere: – Fint som det er

Beaudette og Martin skriver at noe av grunnen til rebrandingen er at Stack Exchange er et nettverk av både tekniske og ikke-tekniske nettsteder.

– Stack Overflow er bare ett av nettstedene, men vi kaller oss likevel Stack Overflow som selskap, og de fleste beslutninger er utviklerfokuserte – noe som ofte fremmedgjør resten av nettverket.

Det går ikke frem om hvorvidt "nye Stack Overflow" vil få nytt navn, eller om det utelukkende handler om visuell profil, markedsføring – eller eventuelt slå sammen noen merkevarer.

Uansett er ikke alle utviklere overbevist om at en rebranding av Stack Overflow er en god idé.

– Å «fornye merkevaren» virker som unødvendig følelsesladet selvransakelse. Ingen DevOps, systemadministratorer, C/C++/Python/Rust/Java-programmerere, DBA-er eller andre hyppige Stack-brukere er opptatt av «branding» – det eksisterende nettverket av nettsteder er HELT GREIT, skriver én bruker.