Offentlige tjenester var utilgjengelige i to timer: «Oida!»

Tekniske problemer hindret brukere å logge inn på offentlige tjenester mandag morgen.

Brukere ble møtt med feilmeldinger hos ID-porten, hvis de prøvde å logge på offentlige tjenester mandag morgen. 📸: Fredrik Hagen / NTB
Brukere ble møtt med feilmeldinger hos ID-porten, hvis de prøvde å logge på offentlige tjenester mandag morgen. 📸: Fredrik Hagen / NTB Vis mer

Mandag morgen var innloggingen til alle offentlige tjenester ute av drift. Feilen ble koblet til ID-porten.

Helsenorge, Nav og Skatteetaten var blant aktørene som ble rammet.

– Vi har driftsforstyrrelser som gjør at ID-porten ikke har vært tilgjengelig siden klokken 7.15, opplyste kommunikasjonsrådgiver Benjamin Moe i Digitaliseringsdirektoratet til VG.

– Vi jobber med å løse feilen så fort som mulig.

Rundt klokka 09.25 begynte systemene å fungere igjen.

– Oida!

Digitaliseringsdirektoratet skrev på sin nettside at det var problemer med innloggingen på ID-porten, MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret og Maskinporten, selvbetjeningsløsning.

I en statusmelding klokken 8.13 sto det at de undersøker problemet.

Dersom man prøvde å logge inn på Altinn, kom følgende feilmelding opp:

– Oida! Dette gikk visst ikke. Det er ikke din skyld og ingen skade er skjedd, men av en eller annen grunn har det oppstått en teknisk feil.

Selv om ID-porten skal være tilbake i full vigør, er det fortsatt tjenester som er berørt. Disse var stort sett tilbake i normal drift fra 09.08, men vil bli overvåket videre utover dagen.

Dette er andre gang på kort tid at det har vært utfordringer med å logge inn på offentlige tjenester. Så sent som sist torsdag var BankID-appen ute av drift i 2,5 timer.

Problemer for Vipps og DNB

Også kunder av DNB og enkelte brukere av Vipps har opplevd problemer mandag morgen. BankID fungerer som normalt.

– Det er problemer hos vår betalingsleverandør. Dette påvirker alle kortbetalinger for enkelte Vipps-brukere. Vi sender en oppdatering så snart vi har ny informasjon, heter det i en statusmelding fra Vipps.

– Vi jobber med å løse problemet så raskt som mulig, skrev DNB på sine nettsider.

Problemene skal ha løst seg rundt samme tid som feilen hos ID-portalen.

Sporet feilen til Tietoevry

Ifølge NRK skal problemene kunne spores tilbake til nettverksproblemer hos Tietoevry.

Klokka 09.20 kunne selskapet opplyse at de hadde rettet feilen.

– Vi hadde et feil på et datasenter som har påvirket ID-porten og betaling med Vipps, og påvirket forskjellige banker når det gjelder pålogging til mobil- og nettbank og betaling med kortløsninger, sier pressevakt Geir Remman til NRK.

– Det har gått på reserveløsning, men det gjør at man må signere, og det kan være litt tungvint.

Trøbbel også for Telenor

I tillegg til de som allerede er omtalt, opplever også Telenor problemer mandag morgen.

Feilen går blant annet ut over telefondekning, opplyser selskapet.

– Relevant fagmiljø jobber nå med å kartlegge omfang og hva slags feil det er snakk om. Vi beklager overfor våre kunder, opplyser informasjonssjef Vetle Andersen til TV 2.

Telenor vil komme med mer informasjon så snart som mulig, legger han til.

Det er ikke kjent om problemene har sammenheng med hverandre, melder NTB.