McDonalds avslutter et prøveprosjekt i USA der kunstig intelligens (AI) tok imot ordre i drive-thru-restauranter. Kunder har meldt om flere rare misforståelser.
Prøveprosjektet ved over hundre av kjedens utsalgssteder var et samarbeid med IBM. Selv om det nå er avsluttet, utelukker ikke McDonalds at kundene i fremtiden kan bli møtt med andre stemmestyrte løsninger.
Kilder med kjennskap til teknologien sier til CNBC at stemmegjenkjenningen blant annet slet med å forstå ulike dialekter og aksenter, noe som bidro til å gjøre AI-løsningen mindre presis.
Googles nye AI-søk: Spis stein, ha lim i pizza
Is og ketsjup
McDonalds ønsker ikke på kommentere presisjonsnivået, men kunder har delt historier om til dels bisarre feil og misforståelser.
En video på Tiktok fra i fjor viser tilsynelatende at KI-assistenten fortsetter å legge til ordre etter ordre etter ordre med kyllingnuggets, mens kunden ler og forsøker å få systemet til å holde opp.
Andre har fortalt om andre tabber, som is levert med ketsjup og smør eller ordre som er fanget opp fra andre biler i nærheten.
@that_usa_guy Trying the McDonald's AI drive thru....Again @McDonald’s Corporate #fail ♬ original sound - Dal JustDal