Google åpner lommeboka for kortfilmer viet kunstig intelligens.
De ønsker seg filmer fremstiller teknologien mindre marerittaktig enn i Hollywood-klassikerne.
Ifølge Los Angeles Times er prosjektet, kalt «AI on Screen» , et samarbeid med produksjonsselskapet Range Media Partners.
Vil flytte fokus fra dystopien
I flere tiår har Hollywood-regissører fremstilt AI som en skurk og drapsmaskin. For å ta noen eksempler:
- Stanley Kubrick med «2001: A Space Odyssey» (1968)
- James Cameron med «Terminator» (1984)
- Alex Garland med «Ex Machina» (2014)
- Selv Steven Spielbergs relativt håpefulle 2001-film «A.I.: kunstig intelligens» hadde en pessimistisk fremtidsvisjon.
Avisa skriver at Google, som er en ledende utvikler innen AI-teknologi, håper å flytte de kulturelle samtalene vekk fra dette. Foreløpig har to kortfilmer fått grønt lys:

«Sweetwater» handler om en mann som besøker barndomshjemmet sitt og oppdager et hologram av sin døde kjendismor. Michael Keaton har regi og spiller hovedrollen, mens manus er skrevet av sønnen Sean Douglas.
– De var på utkikk etter historier som ikke var dommedagshistorier om kunstig intelligens, noe som var helt greit for meg, for jeg synes vi har sett så mange av det. Det er fint å se en mellomting, selv om det ikke er overdrevent positivt, sier Douglas til LA Times.
Den andre filmen heter «Lucid», og skal ifølge LA Times følge et par som prøver å rømme fra den kvelende virkeligheten, og satser alt på et verktøy som gjør det mulig for dem å dele en og samme drøm.

Hevder han lagde Trumps Gaza-film: «Var ment som spøk»
Skal ikke være reklame
Mira Lane, visepresident for teknologi og samfunn i Google, opplyser at selskapet ikke pusher egne produkter i filmene.
Hun understreker at filmene ikke er reklame, og at de heller ikke er laget ved hjelp av AI.
– Historier om teknologi i filmer er veldig ofte prega av et dystopisk perspektiv. Når vi tenker på AI, er det så mange flere nyanser å tenke på, som er noe av det vi vil få fram i denne satsingen, sier Lane ifølge LA Times .
– Hvordan skal vi fortelle de dypere og mer mennesklige historiene? Hvordan vil det være å eksistere side om side med AI? Også kan vi lure på hvilke andre temaer som blir aktuelle i framtida, fortsetter hun.
Det oppgis ikke hvor mye penger Google bruker på satsingen.
Også her hjemme er det stemmer som antyder at det kanskje er på tide å vinkle AI-framstillinga på en mer nyansert måte.
Anne-Kat Hærland, som viet sitt comeback som standupkomiker til AI-teknologien, har tidligere uttalt seg om dette til NTB.
– Vi lever i et samfunn der alt handler om kjøp og salg, og frykt selger. AI er blitt den nye flåtten.
Det hører også med til historien at hun etter showet «Don't Panic! En guide til Kunstig intelligens» også fikk jobb som seniorkonsulent hos Nora.AI.
