ANNONSØRINNHOLD

Utvikler Ivar Austin Fauske i Accenture jobber fulltid med Autosys-systemet til Statens vegvesen. Men på siden utforsker han stilige nye AI-muligeheter.
Utvikler Ivar Austin Fauske i Accenture jobber fulltid med Autosys-systemet til Statens vegvesen. Men på siden utforsker han stilige nye AI-muligeheter. Vis mer

Accenture-utvikler Ivar Austin Fauske utforsker AI i Statens vegvesen

- Kult at arbeidsgiveren min gir et så klart signal om at dette er noe de vil satse på.

- Vi håper å kunne forutsi hvordan et kjøretøy gjør det på neste EU-kontroll, forteller utvikler Ivar Austin Fauske (27) entusiastisk.

Han er ansatt som konsulent i Accenture og er utplassert på prosjekt i Statens vegvesen. Til vanlig utvikler han på Autosys, Statens vegvesens kjøretøyregister, et system som blant annet holder oversikt over alle kjøretøy i hele Norge.

I systemet lagres store mengder data om alt fra hvem som eier et kjøretøy til hva det brukes til. Og ikke minst informasjon om EU-kontroller.

Det er her Ivar og kollegaer har øynet en mulighet til å utforske en lidenskap som har utviklet seg siden studietiden: kunstig intelligens.

Kunstig intelligens i studietida

Det var i studietiden på NTNU AI-interessen ble pirret for Ivar. Han studerte nemlig datateknologi, og tok en femårig master med fokus på nettopp kunstig intelligens. I masteren valgte Ivar å fokusere på explainable AI, et fagfelt som søker å kunne forklare hvorfor en kunstig intelligens har kommet frem til en konklusjon. Istedenfor å se på det hele som en svart boks.

Og allerede i studietida tenkte han på AI i forbindelse med biler.

- Det er morsomt at jeg endte opp i Statens vegvesen, for i studietida samarbeidet vi med en kjøreskole.

- Vi arbeidet med en automatisk kjørelærer som kunne se hvordan en elev kjørte og gi tilbakemeldinger. Litt av jobben var å kunne begrunne hva AI-en gjorde.

Ivar på arbeidsplassen i Statens Vegvesens kontorer på Bryn i Oslo.
Ivar på arbeidsplassen i Statens Vegvesens kontorer på Bryn i Oslo. Vis mer

Java-stack

I studietida dro Ivar på en bedriftspresentasjon for Accenture, og kom i prat med lederne. Han fikk et så godt inntrykk at han bestemte seg for å søke jobb.

Etter en runde med sommerjobb ble han ansatt som fullstack-utvikler, og hoppet rett på Autosys-prosjektet i Statens vegvesen, hvor han har kodet i to og et halvt år.

Han forteller at han trives godt med å videreutvikle systemet.

- Autosys-systemet består av flere mikrotjenester slik som backend-applikasjoner skrevet med spring Java og Spring boot, Oracle-databaser, Elasticsearch, og klientapplikasjon med React og TypeScript.

- I tillegg driver vi mye med datautlevering til andre systemer i sør, øst, nord og vest via API-er, forklarer Ivar.

Stormaskin fra 80-tallet

Han er stolt av hvordan Accenture-teamet har vært med å bidra til utviklingen av Autosys-systemet, som er arvtakeren til et eldre stormaskin-system fra 80-tallet.

- Vi har fått til et veldig fint samarbeid, hvor det ikke handler så mye om "leverandør" og "kunde". Alle er med og tester, og vi har to fra Statens vegvesen på teamet som kan avklare raske spørsmål.

Ivar forteller at det forrige Autosys-systemet var planlagt å skulle skrus av våren 2020. Det viste seg å være nøyaktig samme helg som Norge stengte ned.

- Tror du ikke vi skulle produksjonssette den første helgen hvor alle måtte være hjemme, da?

- Men vi gjorde det likevel, og det gikk knirkefritt! Jeg tror ikke det var mange som så for seg at det skulle gå bra.

Skal forutsi bilens fremtid

Da Ivar startet i Accenture havnet han under Accentures AI-avdeling. En avdeling for AI-entusiaster som jobber med å lete frem mulige AI-prosjekter i fremtiden.

Og lederen for AI-avdelingen, Ramon, var tilfeldigvis sjefsarkitekt på Autosys-prosjektet. Samme prosjektet som Ivar arbeidet på.

Accenture-gjengen var sikker på at det var muligheter for at kunstig intelligens kunne brukes på spennende måter mot all dataen i Statens vegvesen. Derfor satt de i gang med brainstorming og workshops for å komme på kule idéer til et AI-forstudie.

- Vi landet på kjøretøykontrollene, altså EU-kontrollen. Der samles det inn masse kul metadata om kjøretøyene, fra verkstedrapporter til hvor bilen er registrert, forklarer Ivar.

Målet ble å kunne predikere hvordan et kjøretøy gjør det på neste EU-kontroll.

Ivar synes Accenture og Statens vegvesen har fått til et godt samarbeid.
Ivar synes Accenture og Statens vegvesen har fått til et godt samarbeid. Vis mer

Dekket kostnadene

Heldigvis for gjengen sa Statens vegvesen ja til forstudiet, og satt samtidig i gang med en grundig jobb med datavasking, personvern-sikring, og anonymisering, slik at gjengen skulle få et brukbart datasett.

«- Statens vegvesen har gjort et kjempegodt forarbeid.»

- Statens vegvesen har gjort et kjempegodt forarbeid, forteller Ivar.

Accenture så også verdien i AI-forstudiet, og gikk med på å dekke kostnadene for at de fem AI-entusiastene på teamet kunne jobbe en halv dag med sidestudiet hver sprint.

- Det er ganske kult at de gjorde det. Et klart signal om at dette er noe de vil satse på. Det er motiverende for oss som gjerne vil jobbe med AI i hverdagen, forteller Ivar.

Håper på resultater

Ivar forteller at AI-studiet bruker live-data, som er sammensveiset fra kontrolldata fra EU-kontroller og kjøretøydata.

Dataene lever i en Elasticsearch index, og hentes inn i Python-kode som samler alt i vektorer med Pandas og sender det videre til en AI-modell. Det brukes nevrale nettverk via PyTorch, TensorFlow og scikit-learn.

Drømmen er å kunne bygge en tjeneste hvor sluttbrukeren taster inn et skiltnummer og får en prediksjon på bilens tilstand, forteller Ivar.

Akkurat nå jobber gjengen med å se om de kan bruke gammel EU-kontrolldata til å forutsi samme resultater som en bil fikk på sin nyeste EU-kontroll.

- Jeg håper vi kan predikere opp mot 90%, da har vi en god case for fremtiden, forklarer Ivar.

Foreløpig sier han at de ikke har fått resultatene de håper på riktignok, men at det ikke nødvendigvis betyr at forstudiet er en fiasko.

- Hvis det er resultatet vet vi at denne casen ikke er noe å gå videre med, og da har vi lært det. Men det hadde selvfølgelig vært kult om vi traff!

Vil ha flere AI-entusiaster

I fremtiden håper Ivar han skal få brukt mer tid på studiet, drømmen er at gjengen skal få satt av en hel uke før sommerferien.

- Det blir kult. Vi jobber med å få utvidet databehandleravtalen slik at vi får tilgang til mer data. Da tror jeg vi får bedre resultater.

Og hvis du går med tanker om å søke jobb i Accenture og bli en del av AI-avdelingen forteller Ivar at det er gode muligheter. Akkurat nå er de rundt 20 medlemmer, men de ser for seg å bli flere.

- Hvis du er interessert og har relevant bakgrunn, så snakker vi veldig gjerne med deg. Dette er noe vi ser for oss blir større og mer fremtredende i fremtiden, avslutter han.